W menu sylwestrowo-karnawałowym nie może zabraknąć słonych przekąsek, do których zaliczają się między innymi chipsy, chrupki, orzeszki, oraz słone paluszki czy talarki. Według danych CMR, dyskonty i sklepy małoformatowe do 300 m2 są przeważającymi kanałami sprzedaży słonych przekąsek, generując odpowiednio 44% i 36% wartości sprzedaży tej kategorii. Zdecydowanie mniejsze znaczenie mają supermarkety 301-2500 m2 oraz hipermarkety (razem ok. 20%).
Jak podaje CMR, w okresie październik 2021 r. – wrzesień 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, wartość sprzedaży kategorii słonych przekąsek w sklepach małego formatu wzrosła o ok. 16%. Na produkty z kategorii słonych przekąsek można natrafić w niemal każdym sklepie o powierzchni do 300 m2, a ponad połowę wartości ich sprzedaży generują chipsy. Na drugiej pozycji plasują się chrupki z niemal 20% udziałów w wartości sprzedaży słonych przekąsek w małym formacie. Mniej istotne kategorie stanowią kolejno: orzeszki, słone paluszki/precle/talarki oraz takie produkty jak popcorn, prażynki czy krakersy.
Poza szeroką dostępnością słonych przekąsek, wspomniane kategorie charakteryzuje szeroki asortyment. Konsument udający się do sklepu małego formatu staje przed wyborem spośród średnio 76 wariantów różnych produktów, z czego 30 stanowią chipsy, 17 – chrupki, natomiast 11 – orzeszki. Porównując średnie ceny podkategorii, za chipsy zapłaci najwięcej – średnio 5,5 zł za opakowanie, w przypadku orzeszków będzie to nieco mniej – 5,0 zł, a za chrupki – 3,4 zł. Najtańszym wyborem okazuje się popcorn, ze średnią ceną 2,5 zł za opakowanie. Liderem kategorii słonych przekąsek jest producent Frito Lay (Lay’s, Cheetos, Star, Doritos), z ponad 52% udziałów w wartości sprzedaży słonych przekąsek w sklepach małoformatowych. Innym ważnym producentem jest Lorenz (Crunchips, Monster Munch, NicNac’s) z udziałami w wartości sprzedaży na poziomie 14%.
Do koszyków Polaków w kategorii chipsów, w sklepach małoformatowych do 300 m2 trafiają najczęściej: Lay’s Zielona Cebulka 140 g i Lay’s Papryka 140 g, w przypadku chrupek: Star Snaki Maczugi 80 g i Cheetos Spirale 80 g, natomiast wśród orzechów numerem 1. są NicNac’s w opakowaniach 40 i 125 g.
Wybierając menu na sylwestrową lub karnawałową zabawę, nie można zapomnieć o nowościach. Tegorocznymi pozycjami, które zdobyły uwagę klientów są m.in. chipsy Lay’s KFC 140 g i Doritos Sweet Chilli 100 g oraz chrupki Star Snaki Maczugi Fromage 80 g. Poza nowymi wariantami smakowymi obecnie istniejących marek, Frito Lay poszerzyło swoje portfolio, wypuszczając na rynek nową markę chrupek pod szyldem Lay’s Bugles, z dwoma wariantami — o smaku serowym i paprykowym w opakowaniach o gramaturze 110 g.