Głównym odbiorcą naszych produktów żywnościowych są Niemcy — wysyłamy tam jedną czwartą naszego eksportu w tej kategorii. Ważnymi europejskimi kontrahentami są także Holandia, Francja, Włochy i Czechy — w 2022 roku wartość eksportu żywności do tych krajów, w zależności od rynku, rosła od 20% do 40% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Jak komentuje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora food and agri w Banku BNP Paribas, wysokie ceny, inflacja, która osłabiła polską walutę, przyczyniły się w dużej mierze do wzrostu konkurencyjność polskich produktów. Zagraniczni kontrahenci, w takiej sytuacji, wybierali tańszą, polską ofertę. Sprzedaż polskiej żywności wzrosła też ilościowo — w całym 2022 roku ilość eksportowanych produktów osiągnie prawdopodobnie poziom ok. 31 mln ton.
źródło: forsal.pl